Wednesday 18 March 2015

Baling seliper

a). Peralatan
   - 3 pasang selipar
   - 3 belah selipar disusun menegak berbentuk piramid
   - 1 atau 2 belah selipar akan dipegang oleh pembaling
   - 1belah selipar akan di pegang oleh penjaga

Picture
b). Tempat Bermain
permainan ini tidak memerlukan keluasan padang yang lebar atau luas. walaubagaimanapun ia bergantung kepada ramai nya permain. jika ramai yang bermain keluasan padang itu boleh di perbesarkan. permainan ini juga tidak memerlukan padang sebesar padang bola sepak kerana permainan ini memerlukan tektikal ketika bermain.

Picture
 c). Cara Bermain
1. Balingan
permain pertama akan membaling susunan selipar menggunakan selipar yang diberi. Sekiranya permain pertama tidak berjaya akan diikuti oleh permain lain sehinggalah habis permain dalam kumpulan tersebut. Setiap permain hanya diberikan sebanyak 3 kali percubaan.
2. Susunan Jatuh
Sekiranya balingan yang dibuat mengena pada selipar dan susunan jatuh, pihak lawan akan membaling kepada kumpulan permain yang membuat balingan tadi. Pihak yang membuat balingan tadi haruslah menyusun kembali susunan selipar tadi. Jika susunan tidak berjaya disusun kumpulan tersebut dikira kalah dan sekiranya berjaya, kumpulan tersebut akan membuat balingan kembali.
3. Pihak penjaga
Pihak ini akan diberi satu selipar untuk mematikan pihak lawan. Setiap ahli kumpulan tidak dibenarkan bergerak semasa membuat balingan. mereka perlu membuat asingan kepada kawan ataupun mebaling selipar ke arah ke depan dan selipar itu haruslah berada di tanah baru boleh bergerak. Jika mereka berjaya mematikan pihak lawan mereka akan menjadi pembaling pula.
4. Jarak
Jarak antara pembaling dan susunan kasut adalah dalam lebih kurang 10 kaki.

Picture
 d). Peraturan Permainan
1. Permain tidak dibenarkan membuat balingan melebihi garisan yang diberikan.
2.Penjaga tidak dibenarkan mematikan selipar dengan mengejar pihak pembaling sambil membawa selipar. Selipar harus dibaling kepada rakan lain untuk mematikan permain.
3. Penjaga juga tidak boleh merosakkan kembali selipar yang telah disusun oleh pembaling.
 4. Pemenang akan dikira kepada pasukan yang dapat meyusun banyak kali selipar. 

No comments:

Post a Comment